Tutti gli elaborati prodotti durante l’esperienza didattica - ricerche, schizzi, disegni, rendering, modelli - costituiscono, nel loro insieme, la prova finale da sottoporre a valutazione. A essi andrà unita una dettagliata relazione che illustrerà il lavoro, specificandone le motivazioni intrinseche e le giustificazioni poetiche che hanno presieduto alla sua genesi. L’esame consisterà nella presentazione ragionata del progetto, integrata da un colloquio sugli argomenti affrontati in sede teorica.
L. Mumford, La città nella storia, Milano, Etas Kompass, 1967;
C. Norberg-Schulz, Genius Loci. Paesaggio Ambiente Architettura, Milano, Electa, 1986;
G. Amendola, La città postmoderna. Magie e paure della metropoli contemporanea, Roma-Bari, Editori Laterza, 2003;
M. Fabbri, A. Greco, L’arte nella città, Torino, Bollati Boringhieri, 1995;
Io arte noi città. Natura e cultura dello spazio urbano, a c. di P. Ferri, D. Fonti, M. Crescentini, Roma, Gangemi Editore, 2004;
L’arte pubblica nello spazio urbano. Committenti, artisti, fruitori, a c. di C. Birrozzi e M. Pugliese, Milano, Bruno Mondadori, 2007;
L. Perelli, Public Art. Arte, interazione e progetto urbano, Milano, FrancoAngeli, 2010;
AA. VV., Fuori! Arte e spazio pubblico. 1968 1976, catalogo mostra, Milano, Electa, 2011.
STUDENTI INTERNAZIONALI (INTERNATIONAL STUDENTS):
The objective of this Decorative Arts course is to develop students’ design capabilities through the process of creating a work of art to be placed in a specific urban context. Students will be encouraged to acquire designing and organization methods in order to carry out the various stages regarding the development of a work of art - from its conception to its creation. Despite its historical decline, Decoration today can assume the new significance of a practical design of works of art for specific urban contexts, and the contents of the course develop along this conceptual horizon. Course experience is therefore based on the study of a work of art that each student must conceive for an urban setting. Projects intended for a historical center must try to evoke its genius loci, or in other words its distinctive and secret character. Other projects intended for degraded city outskirts should aesthetically contribute to the construction of an identity of these areas.